#
photo

Hanneke rondt master 'Management & Innovatie in maatschappelijke organisaties' succesvol af' 

Hanneke rondt master ‘Management & Innovatie in maatschappelijke organisaties’ succesvol af 

Hanneke heeft al jarenlang ervaring in het sociale domein als verandermanager, adviseur en coach. Met veel plezier lost ze samenwerkingsvraagstukken op en implementeert ze veranderingen op de werkvloer. Aan het rijtje met heel wat studies, mag ze nu ook de master ‘Management & Innovatie’ toevoegen. Want volgens het principe ‘een leven lang leren’ is Hanneke nooit uitgeleerd. De coronaepidemie zorgde voor uitdagingen, maar toch heeft Hanneke tijdens deze studie interessante inzichten verkregen als het gaat om het doen van een participatief actieonderzoek én hoe bepalend de keuze van een methodiek kan zijn. De moeite waard dus. Hanneke deelt hier haar ervaring en eyeopeners. 

Deze opleiding is voor Hanneke het vervolg op de voortgezette opleiding ‘Management, Organisatie en Beleid’. Tussendoor heeft ze ook nog andere opleidingen gevolgd, maar deze stond nog altijd op haar lijstje. “Ik blijf altijd scholen”, vertelt Hanneke. “Ik vind dat je als adviseur jezelf moet blijven ontwikkelen en je kennis telkens weer moet vergroten. Zo blijf je ook een interessante partij voor opdrachtgevers. En ik vind het ook leuk. Bovendien zat in deze opleiding het onderdeel ‘onderzoek’, waarin ik me verder wilde verdiepen. Het is een goede manier om een bepaald thema of vraagstuk onder de loep te nemen. Bovendien heb ik deze studiereeks nu eindelijk ‘rond’ gemaakt, dat wilde ik graag.”

Leren is een sociaal proces
Als Hanneke in het tweede jaar van de opleiding instroomt, dankzij haar eerdere gedane opleidingen, breekt corona uit. De maatregelen gingen van start en klaslokalen veranderden in online meetings. “Ik vond studeren in die coronatijd een hele ervaring”, aldus Hanneke. “Ik heb gevoeld wat veel jongeren en studenten ervaren hebben. Namelijk dat je een leertraject ineens voor een groot gedeelte online moet doen. Dat doet wat met je. Het is dan veel moeilijker om die verbinding te zoeken. En leren is nu eenmaal een sociaal proces, dat doe je samen. Ontwikkelen doe je in contact met elkaar. Ik vond het lastig dat ik minder sociale context meekreeg en meer moest varen op mijn eigen interpretatie. In de media las ik artikelen over dat gevoel bij jongeren, ook zij misten de uitwisseling en dynamiek. Gaandeweg werd de techniek gelukkig steeds beter, maar het heeft me als persoon wel geconfronteerd en laten reflecteren. Namelijk dat als je iets doet waarbij de omstandigheden niet zijn zoals je had bedacht, dat een leerproces an sich is.”

Mensen laten participeren aan een onderzoek
Als het gaat om overstijgend samenwerken, heeft Hanneke tijdens deze studie bevestigd gekregen dat ze daarvan meer dan voldoende kennis en ervaring heeft. Het grootste leerpunt zat, naast de online struggels door corona, in het doen van onderzoek. Hanneke legt uit: “Ik moest een participatief actieonderzoek uitvoeren. Wat ik echt een eyeopener vond, was hoe bepalend de methodiek daarbij kan zijn voor het resultaat. Hoe nauw dat luistert. We zaten natuurlijk in die coronaperiode en het was niet vanzelfsprekend dat de doelgroep participeerde. Creativiteit is dan belangrijk, en vanuit iets heel groots inzoomen op de kern. Uiteindelijk werd ik heel erg blij van de werkvorm die ik heb gekozen. Ik heb een website ontwikkeld die het proces van participeren en transdisciplinair samenwerken op gang kan brengen. Wat ik daarmee ook ontdekte, was dat ik goed ben in het vinden van een bepaalde vorm die wel werkt. De website is goed ontvangen en ik ben nog steeds aan het doorontwikkelen.”

Extra tool in professionele rugzak
Nu de opleiding is afgerond, blikt Hanneke met een tevreden gevoel terug. “Als professional zoek ik altijd opnieuw naar hoe we met elkaar onder de gegeven omstandigheden innovatieve oplossingen kunt bewerkstelligen. Deze opleiding heeft mijn kennis verbreed en verdiept. Zo heb ik nu een nog rijker pallet aan oplossingen en keuzes, waarmee ik de juiste route en methode kan kiezen. Een waardevolle aanvulling in mijn rugzak die ik voor opdrachtgevers meeneem”, aldus Hanneke.

Tip van Hanneke: ga een dag op pad.
Tijdens de studie besluit Hanneke een dag vrij te nemen en deze eens anders in te vullen dan anders. “Ik ben in de studieperiode een dag op pad gegaan. Alleen het begin- en eindpunt stonden vast, voor de rest zag ik wel wat er ging gebeuren en waar ik uitkwam. Ik heb mooie dingen meegemaakt en tijd genomen voor eigen reflectie. Dat is mijn tip aan iedereen: neem af en toe eens zo’n dag voor jezelf. Zonder planning, zonder doel, een keer niets vastleggen. Soms is het goed om er even uit te stappen en die tijd te nemen. Dan kom je opnieuw in verbinding met jezelf en kun je daarna weer vol energie verder. Voor mij was het een geweldige, waardevolle dag”, sluit Hanneke af. 

Terug naar overzicht
image

TERUGBELVERZOEK

Of ga naar contactformulier
photo
WIL JE ADVIES?

Kom vrijblijvend in contact met een van onze adviseurs!